donderdag, oktober 26, 2006

:: Kopje koffie

Ik ben een man, 43 jaar, af en toe vergeetachtig en drink graag koffie. Zeker zo'n 3 koppen per dag. Vanmorgen las ik dit bericht:

Drie kopjes koffie per dag helpt hersenen in conditie houden
Oudere mannen doen er verstandig aan dagelijks circa drie koppen koffie te gebruiken. Dat helpt hen om de hersenen goed in conditie te houden. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Wageningen op basis van een studie waarbij 600 mannen tussen de 60 en 80 jaar gedurende een periode van 10 jaar werden gevolgd. Binnenkort wordt over het onderzoek gepubliceerd in de European Journal of Clinical Nutrition.
Bij koffiedrinkers nemen de geestelijke vermogens minder snel af dan bij mensen die geen koffie gebruiken. De beschermende werking was het hoogst bij het gebruik van drie kopjes per dag. De onderzoekers denken dat de koffie de hersencellen beschermt tegen eiwitplaques, die tijdens het verouderingsproces worden opgebouwd. De plaque vermindert het functioneren van de hersencellen. Het is onduidelijk of het advies ook geldt voor vrouwen. Er namen alleen mannen aan het onderzoek deel.


Voorlopig blijf ik nog even bij mijn koffie-consumptie.

2 opmerkingen:

  1. Anoniem2:36 p.m.

    Bof jij even, 43 en dan al vergeetachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anoniem5:32 p.m.

    Vandaar dat ik alles zo goed onthoud. Ik drink ook drie badkuipen per dag.

    BeantwoordenVerwijderen

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...