vrijdag, augustus 18, 2006

:: Arcade Fire

Vanavond op tv het opwarmertje voor Lowlands gekeken: Arcade Fire.
Tot nu toe voor mij onbekend (ik mis wel eens wat) maar ik zat al gauw op het puntje van mijn stoel met open mond en oren te luisteren. Nu wave in de geest van Talking Heads en Joy Division. Prachtig dit. De band komt uit Canada en heeft tot nu toe 2 platen uit. Dat is makkelijk bij te halen dus: ik heb er weer een fav. bandje bij! En ze zitten ook nog eens op het zelfde label (Merge) als een andere fav. band van me: Camera Obscura.

De recensie van hun optreden op Lowlands 2005 er op nageslagen op fileunder.nl:

Iets voor het eind verliet ik het feestje van Maxïmo Park om bij Arcade Fire zo vooraan mogelijk te kunnen staan. Over Arcade Fire en hun optreden is het nodige al gezegd en ik kan niet anders dan me aansluiten bij de mensen die dit optreden als een hoogtepunt beschouwden. Ik kon niet goed zien hoe het er in de rest van de tent aan toeging, maar voorin was het feest. Een heel ander feest dan bij Maxïmo Park, dat wel. Theatraal, dramatisch, emotioneel, vervoerend, maar mooi. Heel mooi. Bij de beste liedjes van de EP wordt er beduidend minder meegezongen, maar de oeh's en de ah's zijn niet van de lucht. Is de muziek van Arcade Fire al moeilijk met andere bands te vergelijken, ook de podiumperformance is origineel genoeg om naar te blijven kijken: een lange rij muzikanten, allemaal met open mond meezingend, of ze nu voor een microfoon staan of niet. De perfectionistische band is te herkennen aan het wisselen van instrumenten tussen de nummers door, en Arcade Fire is zo'n band waar 'iedereen' opeens kan drummen. Er gebeurde veel op het podium en er gebeurde iets met het uitzinnige publiek. Ook met mij. Bijna word ik emotioneel, maar mijn relativeringsvermogen is goed genoeg om heel hard te kunnen lachen om de jongen naast me die na twee nummers al zei dat hij alleen hiervoor verdorie wel drie dagen in een polder op een camping wilde staan. Toen hij na afloop de opgefrommelde playlist voor mijn neus opraapte, gunde ik hem dat dan ook van harte. [jnnk]

2 opmerkingen:

  1. Je was in ieder geval flink verdiept in je tv toen wij met Sam voorbij fietsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Arcade Fire had vorig jaar een hitje met Rebellion (Lies). Toch veelvuldig gedraaid op bv KX Radio hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...