donderdag, oktober 12, 2006

:: De groenteman

Het is iedere week weer een kwestie van zelfbeheersing als ik mijn Odin-tassen ga halen bij de groenteman om de hoek. De winkel staat vol lekkere dingen die ik ook allemaal wel zou willen meenemen.
Vaak neem ik een salade mee om tijdens te lunch te verorberen. Een paar potten yoghurt voeg ik ook vaak toe aan de bestelling.
Vandaag kocht ik een half pond dadels. Om zomaar op te eten of om te verwerken tot vijgel-dadeljam.

300 gram gedroogde vijgen
200 gram dadels
1 eetlepel geraspte citroenschil
sap van 1 citroen
275 gram suiker

Was de vijgen en verwijder de harde stukjes.
Giet er kokend water op en laat ze ongeveer 10 uur weken.
Laat ze daarna uitlekken en snijd ze, evenals de ontpitte dadels, in kleine stukjes.
Breng nu alles met het citroensap, de schilletjes en de suiker samen met 2,5 deciliter water aan de kook.
Laat al roerend gedurende 5 á 6 minuten de jam inkoken tot de juiste dikte.

[ Meer jam en chutney-recepten op de site van de Nationale Jammarkt Neede ]

1 opmerking:

  1. Anoniem6:55 p.m.

    Op het Griekse eiland Chios (in het dorp Mesta om precies te zijn), maakt men van vijgen de illegale variant van ouzo. Als je eenmaal suma hebt geproefd, smaakt ouzo naar lampenolie!

    BeantwoordenVerwijderen

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...